Globaalse infoühiskonna väljakutsed Eestis
Pekka
Himaneni 2004. aasta raport „Globaalse infoühiskonna väljakutsed“
retrospektiivis vaadatuna kirjeldas mitmeid sel ajal veel uusi, hüpoteetilisi ja
realiseerumata arenguid ühiskonnas. Teadmata Soome ühiskonna tollast
hetkeseisu, on raske hinnata kirjutatud Soome kontekstis. Tegemist on
globaalseid arenguid käsitleva raportiga, mistõttu kehtivad kirjeldatud
tendentsid ja soovitused paljuski ka Soome lahe lõunakaldal. Oma olemuselt
jätab raport sotsiaaldemokraatliku mulje, mistõttu on Eesti seni valdavalt
liberaalses ühiskonnas mitmes küsimuses hoiakud teised. Sellele on ka lihtne
seletus – kui Himanen räägib heaoluühiskonnast ja indiviidi suhtest sellesse,
siis Eesti pole jõudnud Soome tasemel heaoluühiskonnani ja sellest ka
erinevused indiviidi vabaduse rõhutamisel loomingulise töö, tööaja ja koha valimise
võimaldamisel.
Meie
ühiskonnas on valdav ülevalt alla juhtimismudel ning vajadus lihttöölistest
käsutäitjate järele suur. Erandiks loetakse IT-sektorit, kus toimivad
tõepoolselt globaalsed trendid, kuna tööjõuturg on avatud ja valla
rahvusvahelisele konkurentsile ning töötaja liigub sinna, kus tal on igas
mõttes parem olla, elada ja töötada. Töö ei ole enam midagi muust elust eraldi
seisvat, vaid see on osa inimese elust, mida ta tahab nautida. Kellast kellani kohustuslikus
korra tööl käimine ja ebameeldivate kohustuste täitmine ei ole see, mis
infoühiskonna kodanikku köidab.
Nii nagu Himanen ütleb, on infoühiskonna areng seotud ühiskonna alusstruktuuride
arenguga, mis vajavad erilist tähelepanu ja järeleaitamist, sest muidu hakkavad
nad infoühiskonna arengut pärssima ja alla tõmbama. Kujukas näide on Silicon
Vallyst, mis toodab päevas 60 uut miljonäri, kuid madalamal järjel ja vähese haridusega
ühiskonnakihtide osaks ei jää muud, kui teenida elatist kuritegevusega – tihti neile
samadele IT-miljonäridele narkootikume müües. Irooniline on siinjuures
teadmine, et aasta (USA) vanglas on kallim kui
aasta Harvardis. Ühiskonna polariseerumine võtab suuremaid mõõtmeid
ning vahe ühe ja sama skaala eri otste vahel järjest pikeneb: ühes otsas
suureneb rikkus, teises kuritegevus.
Riigi
ülesanne on aidata järgi madalamat otsa, tõmbamata tagasi kõrgemat otsa.
Vastupidi, nii nagu Himanen soovitab, tuleb kõrgema otsa töötajate jaoks teha
soodustusi, näiteks maksupoliitika näol, et neid riiki tõmmata. Eesti IT-firmad
on juhtinud sellele ka meie riigivalitsejate tähelepanu, kuid seni ei ole minu
teada meil mingeid erisusi ega soodustusi neile tehtud. Samuti soovitati
ülikoolidel olla avatud välistudengitele. Rohkem iseenesliku arengu kui
riikliku poliitika tulemusel on Eesti ülikoolides välistudengite osakaal
märkimisväärselt suurenenud. Statistikat selle kohta, kui palju neist hiljem panustab
Eesti IT-firmades pole, kuid arvata võib, et ülikoolilõpetajate jäämisel
Eestisse saavad takistuseks riiklikud sisserändekvoodi, mis saavad täis juba
esimese poolaasta jooksul.
Huvitav
oli lugeda 2004. aastal kirjutatud raportist töötaja vabadusest tööaja ja -koha
valimisel kui globaalsest tulevikutrendist. Töötasin sel ajal Äripäevas ja
Äripäev moodsa firmana oli juba 2000. aastal läinud osade töötajate puhul üle
kaugtööle ehk kodukontoritele nagu nad seda ise nimetasid. Sel ajal oli see
Eestis uus trend ja nii sai Äripäev käia igasugustel juhtimis- ja personalitöö
konverentsidel ja seminaride ning noppis konkurssidelt auhindu. See kõik oli
juba enne Himaneni raportit.
Kodubüroo
võimaldas hoida kokku kontoripinda ja sisustust, samal pinnal sai pidada
vahetustega kaks korda rohkem töötajaid. Alguses oligi kõik ilus ja tore, kuid
aastate pärast hakkasid ilmnema ka puudused, mis olid tingitud eelkõige ettevõtte
turbulentsest ja kiirest arengust – ärivõimalused vajasid kiiret
realiseerimist, kuid kui ressurss, mida kamandada oli laiali, siis läks nende
mobiliseerimisega aega. Uut projekti Skype või MSNi sõnumiga käima ei lükka,
idee mahamüümiseks on vaja inimesed kokku tuua ja näost näkku rääkida.
Kodubüroodes
olevad inimesed olid keskendunud oma tööülesannetele. kõik uued projektid olid
lisa olemasolevale tööle. Kuna efektiivsus on oluline, siis koormati inimesi ka
maksimaalselt ja tundus, et kodus oleva inimese puhul püsis alati kahtlus, et
ega ta ikka 8 tundi jutti tööd ei tee. Kindlasti on seal kasutamata ajalist
ressurssi, mida veel realiseerida – näiteks tööle ja tagasi sõidu aeg. Järjest
suurenes vajadus tuua inimesed kontorisse koosolekutele. Tänasel päeval on kodukontor
pigem selleks, et haiguse korral saaks tööd teha või teha tööd järgi, kui oled
pidanud töö ajal isiklikke asju tegema.
Laiemalt
vaadates ei näe ma Eesti ühiskonnas, et mobiilne töö oleks meil levinud.
Maapiirkondades, kus see võiks idee poolest olla alternatiiv põllumajandusele
ja tööpuudusele, asi ei toimi. Pealinna IT-firma töötaja võib küll maakodus
suvitades metsade vahelt tööd teha (kui internetiühendus on piisavalt hea),
kuid maapiirkondade elanike seas see tööhõivet suurendanud ei ole. Vastupidi,
nooremad inimesed on kolinud linnadesse või välismaale, allesjäänud vanema
põlvkonna inimestel puudub arvutitöökogemus. Riik küll korraldas arvutikursusi,
kuid need jäid ebapiisavaks.
Ma ei
tea, kas selle põhjuseks on armastus vanade juhtimismudelite suhtes, mis elavad
meie juhtide sees ja usaldamatus töötajate suhtes, mis tingib vajaduse nende
silma all hoidmiseks ning mitte vabaks laskmiseks. Tõsi, eks need inimesed, kes
alustavad tööpäeva pudeli õllega ja jätkavad seda samas stiilis, toidavad seda
usaldamatust, kuid alkoholism (ja ka narkomaania) on sõltuvushaigus ega ole
põhjustatud seda soodustavast töö vormist. Meil on endiselt liiga vähe tarka
tööd ja palju traditsioonilist lihtsat tööd ülemus-alluva suhtes, mis ei soodusta
kaugtöö laiemat levikut. Riik siin ei sekku, vaid on jätnud selle majanduse
isereguleerumise hooleks, eeldades, et globaalsed trendid võtavad kunagi
võimust ka Eestis.
Comments
Post a Comment