IT-proff 2017
IT-proff võiks aastal 2017 olla erialase ja lõpetatud
haridusega. Aeg on nii palju edasi arenenud, et töökohtadel olevatelt
spetsialistidelt võiks eeldada erialast haridust. Kindlasti on tublisid
iseõppijaid, kelle jaoks IT on kirg ja armastus, ning kes on seda valdkonda
uurinud kõigest hingest ja palju põhjalikumalt, kui üheski (üli)kooliprogrammis
õpetatakse, kuid seda enam ei peaks sellise inimese jaoks olema keeruline
vormistada endale ka vastavat oskust kinnitav paber, mis oleks ametlikuks
tunnustuseks ja tunnistuseks tema oskustest klientidele, koostööpartneritele, kolleegidele
ja tööandjatele.
Erialase oskuse kõrval on järjest enam hakatud rääkima
IT-profi suhtlemisoskusest. IT on keeruline maailm, mille peensustes
kõrvalseisjad ehk tellijad, kliendid, koostööpartnerid ei orienteeru. Nendega
ladusaks asjaajamiseks on vaja osata suhelda. Ma ei mõtle siin seltskondlikku
vestlust, vastastikkuseid formaalseid viisakusavaldusi või ärietiketi
jälgimist, vaid oskust tõlkida oma eriala sisu ja sõnum teisele poolele
mõistetavasse keelde.
President Lennart Meri tõi käibele tädi Maali metafoori,
tädi Maali puudumisel võib kujutleda enda vastas ka last või oma vanaema ning
püüda teha temale mõistetavas keeles selgeks käsitletav teema või küsimus. Tean
omast käest, milline lootusetuse tunne tuleb peale, kui sa ei saa mitte midagi
aru, mida tähendavad IT terminid, milles seisneb ühe või teise lahenduse sisu,
mida toob endaga kaasa üks või teine metoodika, milleks peaks valmis olema uue
lahenduse rakendamisel jne, jne.
Asi ei ole mitte ainult keeles, väljendites, mõistetes ega terminites,
vaid selles, mis on keele taga ja mida selle keelega edasi antakse – see kõik
on suur tundmatu maa ja selgitamist jätkub rohkem, kui üheks kliendikontaktiks
aega on ette nähtud. IT-profid on teinud suure erialase hüppe, kuid turg areneb
aeglaselt järgi. Nende harimine ja kohanemine IT-valdkonna mõistete,
võimaluste, piirangute ja nõudmistega võtab põlvkondi aega. Arvutitega kasvanud
inimeste jaoks on see maailm palju arusaadavam, kui neile, kes pole arvuti ja
internetiga kasvanud. Selle lõhe ületamine esitab IT-inimestele
suhtlusväljakutse. Mida parem on IT-inimesega suhelda, seda vähem vääriti mõistmist
ja üksteisest möödarääkimist esineb ning seda kvaliteetsemaks koostöö kujuneb.
See omakorda hoiab klienti ning nende kaudu leviv kuulsus toob ka uusi. Klient
ei ole tülikas putukas, vaid toob raha sisse. IT-profi suhtlusoskuse ning firmasse
tulevate rahavoogude vahel on otsene seos.
Tundub, et IT-proff, kes end profilt tunneb, tahab teha
ainult maailmamuutvaid lahendusi, uusi Skype`, Transferwise`sid jms uhkeid uusi
lahendusi, et lõppkliendist võimalikult kaugele pääseda. Kuid ka seal on vaja
osata end müüa ja lihtsate sõnadega investorile selgeks teha, miks ta peaks uude
arenduse investeerima. Äri edeneb paremini nendel, kes oskavad hästi suhelda ja
end müüa. Seega tuleb arvuti tagant välja tulla ja suhelda lives pärisinimestega.
Comments
Post a Comment