IT-proff 2017

IT-proff võiks aastal 2017 olla erialase ja lõpetatud haridusega. Aeg on nii palju edasi arenenud, et töökohtadel olevatelt spetsialistidelt võiks eeldada erialast haridust. Kindlasti on tublisid iseõppijaid, kelle jaoks IT on kirg ja armastus, ning kes on seda valdkonda uurinud kõigest hingest ja palju põhjalikumalt, kui üheski (üli)kooliprogrammis õpetatakse, kuid seda enam ei peaks sellise inimese jaoks olema keeruline vormistada endale ka vastavat oskust kinnitav paber, mis oleks ametlikuks tunnustuseks ja tunnistuseks tema oskustest klientidele, koostööpartneritele, kolleegidele ja tööandjatele.

Erialase oskuse kõrval on järjest enam hakatud rääkima IT-profi suhtlemisoskusest. IT on keeruline maailm, mille peensustes kõrvalseisjad ehk tellijad, kliendid, koostööpartnerid ei orienteeru. Nendega ladusaks asjaajamiseks on vaja osata suhelda. Ma ei mõtle siin seltskondlikku vestlust, vastastikkuseid formaalseid viisakusavaldusi või ärietiketi jälgimist, vaid oskust tõlkida oma eriala sisu ja sõnum teisele poolele mõistetavasse keelde.

President Lennart Meri tõi käibele tädi Maali metafoori, tädi Maali puudumisel võib kujutleda enda vastas ka last või oma vanaema ning püüda teha temale mõistetavas keeles selgeks käsitletav teema või küsimus. Tean omast käest, milline lootusetuse tunne tuleb peale, kui sa ei saa mitte midagi aru, mida tähendavad IT terminid, milles seisneb ühe või teise lahenduse sisu, mida toob endaga kaasa üks või teine metoodika, milleks peaks valmis olema uue lahenduse rakendamisel jne, jne.

Asi ei ole mitte ainult keeles, väljendites, mõistetes ega terminites, vaid selles, mis on keele taga ja mida selle keelega edasi antakse – see kõik on suur tundmatu maa ja selgitamist jätkub rohkem, kui üheks kliendikontaktiks aega on ette nähtud. IT-profid on teinud suure erialase hüppe, kuid turg areneb aeglaselt järgi. Nende harimine ja kohanemine IT-valdkonna mõistete, võimaluste, piirangute ja nõudmistega võtab põlvkondi aega. Arvutitega kasvanud inimeste jaoks on see maailm palju arusaadavam, kui neile, kes pole arvuti ja internetiga kasvanud. Selle lõhe ületamine esitab IT-inimestele suhtlusväljakutse. Mida parem on IT-inimesega suhelda, seda vähem vääriti mõistmist ja üksteisest möödarääkimist esineb ning seda kvaliteetsemaks koostöö kujuneb. See omakorda hoiab klienti ning nende kaudu leviv kuulsus toob ka uusi. Klient ei ole tülikas putukas, vaid toob raha sisse. IT-profi suhtlusoskuse ning firmasse tulevate rahavoogude vahel on otsene seos.


Tundub, et IT-proff, kes end profilt tunneb, tahab teha ainult maailmamuutvaid lahendusi, uusi Skype`, Transferwise`sid jms uhkeid uusi lahendusi, et lõppkliendist võimalikult kaugele pääseda. Kuid ka seal on vaja osata end müüa ja lihtsate sõnadega investorile selgeks teha, miks ta peaks uude arenduse investeerima. Äri edeneb paremini nendel, kes oskavad hästi suhelda ja end müüa. Seega tuleb arvuti tagant välja tulla ja suhelda lives pärisinimestega. 

Comments

Popular posts from this blog

Positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis

Meelelahutus ja info uues ja vanas massimeedias

Lihtne, kuid uudne tugilahendus